Dua situasi dalam satu sandiwara (ilham dari tempurung pecah)

24 December 2008 oleh Xy

Semalam, sedang aku menunggu kawan di pekan, ada seorang 'macha' datang sambil bercerita sebuah kisah sedih pada aku. Mulanya, aku malas ambil pusing dengan semua hikayat kesedihan dia. Memandangkan beliau seperti orang terdesak dan berada dalam kesusahan, aku pun dengar saja cerita tersebut. Rupanya beliau dirompak, habis semua wangnya hilang.

” Saya tahu saya bangsa lain, itu orang sudah rompak sama saya. Saya mau balik S P. **** punya orang"sumpah seranah dia kepada ‘perompak’ tersebut.

Sambil bercerita kisah sedihnya, beliau meminta simpati aku untuk memberi RM 2. Walaupun dia dalam kesusahan sempat lagi ‘demand’ duit. Pelik juga aku. Aku malas nak dengar kisah sedihnya, terus aku hulurkan RM2 dengan niat untuk membantu. Dia terus berlalu pergi. Tapi kearah jalan yang tidak menghala ke stesen bas.

 Selang beberapa minit, kawan aku menegur. Tengok tu, duit tadi dia guna untuk beli ‘benda’ tu sambil ketawa berdekah-dekah. Aku terus menyambung perbualan bersama rakan-rakan yang lain. Di dalam hati betapa marahnya tuhan saja yang tahu. Tak guna punya orang. Berlakon untuk simpati, semata-mata untuk meneguk “air kencing syaitan murahan’ yang dijual di kedai. Satu isu yang semakin panas yang berleluasa di utara tanahair pada masa kini. 

Semalam, sedang aku menunggu kawan di pekan, ada seorang macha datang sambil bercerita sebuah kisah sedih pada aku. Mulanya, aku malas ambil pusing dengan semua hikayat kesedihan dia. Memandangkan beliau seperti orang terdesak dan berada dalam kesusahan, aku pun dengar saja cerita tersebut. Rupanya beliau dirompak, habis semua wangnya hilang.

” Saya tahu saya bangsa lain, itu orang sudah rompak sama saya. Saya mau balik S P. **** punya orang" sumpah seranah dia kepada ‘perompak’ tersebut.

Sambil bercerita kisah sedihnya, beliau meminta simpati aku untuk memberi RM 2. Walaupun dia dalam kesusahan sempat lagi ‘demand’ duit. Pelik juga aku. Aku malas nak dengar kisah sedihnya, terus aku hulurkan RM2 dengan niat untuk membantu. Dia terus berlalu pergi. Tapi kearah jalan yang tidak menghala ke stesen bas.

Selang beberapa minit, kawan aku menegur. Tengok tu, duit tadi dia guna untuk beli ‘benda’ tu sambil ketawa berdekah-dekah. Hati aku semakin membara dan terbakar kerana ditertawakan oleh rakan-rakan. Lantas, satu tendangan kung fu ala Eric Cantona hinggap betul-betul di saraf tunjang ‘mangsa ragut’ tadi. Tanpa aku sedari, ‘mangsa’telah lembik. Orang ramai cuba menahan aku dari terus memukulnya.Beliau bernasib baik. 

Tak guna punya orang. Berlakon untuk simpati, semata-mata untuk meneguk “air kencing syaitan murahan’ yang dijual di kedai. Satu isu yang semakin panas yang berleluasa di utara tanahair pada masa kini. 

Anda rasa peristiwa mana yang berlaku sebenarnya ?

Dari fail Terdapat  

4 kritikan:

ninie.n.(kdg2)ami said...

wei kenapa mcm berulang jek citer dlm nih?...moral of the story..jgn mudah terpengaruh ngan citer sedih org yg tk dikenali...lenkali buat dek jek ehehe

Manusia Secondhand said...

baca sampai habis..

ninie.n.(kdg2)ami said...

huhhuhuu kesilapan mata...halusinasi kot..eheeh pasal ko g belasah mangsa ragut tuh?isk..kot marah kan rakan2 yg ketawakan...

ninie.n.(kdg2)ami said...

aku rase peristiwa no 1