Antara Myanmar dan Bangladesh, mana lagi bagus??

21 January 2009 oleh Xy

 'Si Myanmar hebat' sedang menunjukkan demo sidang video kepada si Bangladesh.

Terdapat 2 perbezaan sifat yang terdapat di antara kaum pendatang di Malaysia. Kaum pertama-Myanmar(Burma). Mereka ini biasanya bersifat semulajadi mudah membangga diri. Justeru, tidak hairanlah jika mereka sanggup berhabis ribuan ringgit untuk menunjukkan tahap kemampuan serta sanjungan daripada kaum mereka sendiri. Siapa sahaja yang hidup 'mewah', akan sentiasa mendapat perhatian dan dilayan seperti ketua sesebuah kumpulan (yang kebanyakannya dari kalangan orang-orang Myanmar). Kebanyakan orang Myanmar mempunyai motorsikal yang dibeli dengan menggunakan nama orang-orang melayu di kampung-kampung. Ada juga yang mempunyai motorsikal besar setelah bekerja dan merantau  lebih satu dekad atau puluhan tahun di Malaysia. Status mereka boleh dianggap tinggi hingga sudah boleh dianggap old timer(otai) atau pelopor yang terawal berhijrah ke Malaysia. Mereka juga berkemungkinan telah banyak menabur jasa  terhadap tanah air kita dan memberi sumbangan terhadap pembentukan negara Malaysia. Menjadi 'unsung hero' di bumi asing.

Tahap pencapaian tertinggi bagi orang Myanmar adalah melalui perkahwinan. Mereka boleh berbangga jika dapat mengahwini rakyat tempatan. Lebih membanggakan lagi jika beristeri dua. Di dalam sejarah orang Myanmar, belum ada lagi yang beristeri dua. Seorang isteri rakyat Myanmar yang bertaraf penduduk tetap, seorang lagi isteri warga tempatan. Maka tidak hairanlah, ada orang Melayu yang 'meracun' dan memberi dorongan. "Mat Noor, kalau hang kahwin dua,hang lah orang Burma yang pertama buat. Mana ada lagi orang Burma kahwin dua"-kata si Melayu. Semakin resah, gelisah, tak boleh duduk diam asyik memikirkan cadangan tersebut. 

Kaum yang kedua, Bangladesh. Sifat kedekut dan berjimat-cermat biasanya diwakili oleh orang-orang Bangladesh. Mereka hidup sederhana. Cukup makan, pakai dan lebihan wang digunakan sebaiknya. Ada juga yang wang untuk dihantar ke kampung halaman. Kita biasa melihat, mereka hanya menapak (berjalan kaki) dari satu tempat ke satu tempat. Kadangkala secara solo, kadangkala berjalan secara berkumpulan. Keluar ke kedai atau pasaraya murah sambil menggendong beras, makanan dan barangan dapur.

Mereka juga kebanyakannya kurang mempunyai rasa malu. Justeru tidak hairanlah mereka boleh berjalan seiringan sambil berpegangan tangan semasa berjalan. Mereka tidak 'sehebat' orang Myanmar yang mempunyai motorsikal. Kalau ada pun, mungkin basikal saja. Itulah satu-satunya kenderaan yang mereka ada.

Mereka akan menjadi 'hebat' bila ditugaskan menjaga kaunter stesen minyak. Menjaga kaunter wang bagi mereka, mungkin boleh dianggap tinggi tarafnya seperti supervisor. Mereka pula yang mengajar kita cara-cara mengisi minyak. Macamlah kita tak tahu perihal cara mengisi minyak. Kalau tidak, sia-sialah iklan kempen mengisi minyak layan diri. Angkat, tolak, masuk, picit.

Orang Myanmar yang telah lama menetap di Malaysia biasanya sudah stabil. Dengan sedikit wang, mereka berniaga kecil-kecilan.Menjual rokok( cerut Myanmar), sirih dan makanan-makanan lain serta minuman kepada para pekerja asing lain di tapak-tapak pembinaan, rumah-rumah pekerja dan sebagainya. Si Bangladesh datang ke rumah Si Myanmar untuk membeli barangan jualan tersebut. Dalam setiap peket ada 4 keping sirih. Harga sirih peket ini boleh mencecah RM 5 jika dijual kepada orang Myanmar. Tapi, bagi orang Bangladesh hanya dijual RM1. Walaupun dijual setiap satu RM 0.25 sen. Itu pun masih lagi berkira. Kalau boleh, sekeping sirih itu pun mahu dibahagi kepada 4 bahagian lagi.

Tak ada untung kalau jual pada si Bangla.

Orang Myanmar juga berfikiran kolot. Walaupun buta IT tetapi tetap tak mengaku kedangkalan fikiran sendiri. Berfikiran sempit. Semuanya mereka tahu. Si Myanmar yang 'hebat' akan mempromosikan perkhidmatan panggilan video ala voice conference. Katanya, mereka boleh bersidang video dengan rakan dan keluarga di Myanmar. Kalau difikir secara logik, komunikasi memerlukan dua hala. Kalau satu sahaja yang ada webcam, macamana dengan orang-orang di Myanmar. Adakah mereka berkemampuan untuk membeli laptop seperti 'si Myanmar hebat' ini. Katanya lagi, asalkan ada telefon, semunya boleh. Kemungkinan 'si Myanmar hebat' tidak tahu menahu pasal itu semua. Dalam fikirannya, asalkan ada laptop dan webcam semuanya boleh. Macamana dengan sambungan internet?

Si Bangladesh yang kedekut pula akalnya panjang. Dalam kedekut ada untungnya. Mereka pergi ke kedai Myanmar tersebut untuk membeli VCD drama dan cerita-cerita yang diimport khas dari sana. Setelah habis dibelek VCD tersebut, mereka akan menyuruh si Myanmar pasang. Setelah 2-minit. Dia berlalu pulang. Esoknya datang lagi dengan modus operandi yang sama. Lama kelamaan dapatlah disimpulkan jalan cerita tersebut. Sudahnya tak beli juga.

Maka, marahlah si Myanmar. "Bodoh punya Bangla, kudukut punya orang. Mau tengok free saja". Jadi si Melayu pun mencelah " Kalau hang nak tau, kat rumah pekerja si Bangladesh, belum tentu ada VCD player. Macamana depa nak beli cd tu, nanti nak pasang kat mana? Tv pun belum tentu ada."

Dua kali lima.

Dari fail Terdapat  

5 kritikan:

ninie.n.(kdg2)ami said...

hohoho menarik ehehe..entahla tkde bagus mane pon dedua tuh:P

Manusia Secondhand said...

melaytu jugak yang best, memiliki semua sifat-sifat di atas. Tambahan lagi satu sifat - MALAS

aloy said...

Nepal kot bagus,, tau keje kilang je, kuar pagi balik petang.. hujung bulan pegi chow kit.

Wanos Repinos said...

Orang Myanmar yang disebut disini tidak mewakili semua orang Myanmar di Malaysia. Ada juga orang Myanmar yang sifatnya jauh lebih baik dari orang Melayu kebanyakan. Saya mempunyai ramai kawan2 warga Myanmar dan mereka semuanya baik hati, pemurah, sederhana, dan takut Allah. Ramai di antara mereka juga merupakan ahli perniagaan yang berjaya dan berkerjaya dalam bidang professional seperti menjadi doktor, peguam dan jurutera.

Xy said...

Myanmar yang disebut disini mewakili 1 keluarga yang tinggal di Malaysia.Cerita ini ada kisah benar