Nama yang bersifat glokal

03 November 2008 oleh Xy

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Ada apa dengan nama?


Orang kita memberi bermacam-macam nama. Ada yang nama anak panjang berjela-jela, tapi bila dipanggil pendek juga. Nama timangan katanya. Kadang-kadang , nama panggilan, timangan dan gelaran yang diberikan itu-tiada kena mengena langsung dengan individu terbabit. Kesian juga pada anak-anak mereka. Contohnya, semasa mengambil peperiksaan (kertas soalan yang tak memerlukan cetakan komputer). Terpaksa mengambil masa untuk menulis nama mereka yang panjang.

Jadi,
Bakal-bakal ibu atau bapa adalah disarankan terlebih dahulu memikirkan nama-nama yang bersesuaian. Fikirkan masa depan anak-anak mereka sebelum memberi nama. Baik dari pelbagai segi positif.

1. Nama anak panjang berjela(itu belum termasuk nama ayah)

Nama yang panjang berjela-jela, tapi panggilannya sangat pendek. Seringkas 1 huruf.

2. Nama yang sukar dieja.

Nama yang sedap disebut, tapi nak mengejanya susah. Ejaan tunggang langgang.

3. Nama yang sebutannya susah

Nak menyebutnya amat sukar, tergeliat lidah dibuatnya.

4. Nama antarabangsa

Ada juga yang memilih nama yang ejaan dan sebutannya persis nama mat saleh. American stylelah kata mereka.

5. Nama gabungan (ibu dan bapa)

Ada juga sebilangan manusia yang terlebih "kreatif". Hasilnya memang unik dan entah apa-apa. Maksud pun belum tentu ada. Kalau mempunyai maksud, dikira masih relevan. Yang sedihnya kalau yang tak bermaksud langsung.  Hilang identiti dan ciri-ciri Islamik.  


Menurut para ulama, semasa dihimpunkan di Padang Mahsyar nanti, akan dipanggil nama-nama mengikut giliran. Akan tetapi mereka itu takkan dengar.

Sebabnya,

itu bukan nama panggilan mereka. Jadi biasakan diri memanggil nama anak-anak anda atau orang lain dengan nama penuh. beri nama yang mempunyai maksud-maksud yang baik.

"Kalau susah nak sebut, bermakna unik dan ada nilai komersial"- kata Orang Awam.

Terlampau terikut-ikut dengan peralihan zaman, trend, moden atau globalisasi. Semuanya nak ikut. Perkara yang baik kurang diendah yang buruk dipuja-puja. 

Bagi aku, ada nilai komersial, ada nilai estetika, ada nilai sentimental atau nilai-nilai lain(walaupun nilai moral sekalipun) kalau tiada makna, tetap tiada gunanya. JANGAN terlampau melebih. Kalau boleh, carilah nama yang membawa makna dan ada sejarah di dalam Islam.

"Senyuman memberi seribu erti, nama memberi sejuta makna". Kesimpulannya, tak guna kalau nama tak ada makna.-Manusia Tangan ke-2.




4 kritikan:

Ninie Ahmad said...

ya saya setuju!...camne plak kalo namer timangan yg berikan maksud kurg elok...cth..nama timangan saya ninie<--- ikot dlm kamus ada maksud tapi ejaan die agak lain ninny<---maksudnya org yg bodoh...isk..patotla terasa dungu jek kepala otak nih...org panggil ninie..ninie...org yg bodoh..org yg bodoh:P

Xy said...

Kalau aku diberi peluang untuk menamakan anak dalam gaya "barat". Aku akan letak nama Theo. Mungkin suatu hari nanti beliau akan menjadi bintang seperti Theo Walcott, mungkin juga menjadi genius sebijak Theo Jansen.

bunge_tuleep said...

ekceli x slh pon mau bg name timangan. kalo bley nak bg name timangan pon bia laa bermaksod... contoh terdekat adik aku... khairul hasanul adlin. name panjangnyer mmg bermaksod. panggey die hasan. memule dok panggey die sanul n mcm2 lagi laa yg rase pelik2 n sodap d dgr. tapi atas nasehat org berilmu panggey laa hasan. so dr kecik smpi die idop 9 thn nih kekal laa panggey die hasan. at least sentiase mendoakan yg terbaek utk org yg kte sayang. kan3? ^_^ glokal ke global ke asalkan mendokan yg baek ok aa tuh...

Luth Textile said...

nasib la ayah aku taruk nama aku sedap, bro..

call me Luthfi..

senang sebut ke tak?