Fakta pelik tentang aku # 1

27 October 2008 oleh Xy

Pernah 2 kali ke panggung wayang.

Sepanjang umur aku selama lebih kurang sesuku abad, aku hanya pernah ke panggung wayang sebanyak 2 kali. Betapa daifnya aku dalam bab ini. Walaupun aku selalu mengkritik filem dari segi teknikal dan pelbagai perkara yang tidak memuaskan hati, tetapi aku sebenarnya seorang yang tidak suka ke panggung. Aku lebih gemar menonton VCD atau DVD di rumah. Filem pertama yang aku tonton adalah The Matrix Reloaded (2003). Kami pergi menonton di Cathay (kini sudah tidak wujud kerana dijadikan bangunan baru yang menempatkan 2 buah kedai restoran segera). Betapa bosannya filem tersebut hinggakan aku tertidur. Aku terjaga apabila terdengar kesan bunyi yang kuat semasa adengan perang di pertengahan jalan cerita filem tersebut.

Filem kedua yang ditonton aku adalah Bo Bui Gai Wak (Rob-B-Hood). Tontonan ini berlaku secara tidak sengaja. Pada mulanya aku dan 2 orang rakan serumahku ingin menonton filem H****. Sungguh kuat penangan filem tersebut (mungkin kesan dan peranan media dalam pengiklanan) hinggakan kami bertiga pergi ke panggung. Lokasinya Jusco, Bukit Raja. Masing-masing mundar-mandir untuk membeli tiket (kerana filem tersebut filem cinta yang sesuai untuk pasangan kekasih). Bila sampai ke kaunter, filem tersebut telah 15 minit ditayangkan. Jadi, kami mengambil keputusan untuk menonton filem terbaru lakonan Jackie Chan dan Louis Koo - Rob-B-Hood.

Di dalam panggung, hanya kami sahaja yang menonton secara serius. Genre filem tersebut lebih kepada komedi, santai dan menghiburkan, tetapi kami kurang faham dengan apa yang diceritakan di hadapan skrin. Jadi mahu tak mahu kami terpaksa fokus dengan setiap adengan yang dipaparkan. Semasa penonton lain ketawa, kami pun turut ketawa. Mungkin inilah salah satu "tindakan refleks"- gerak balas yang berlaku dengan cepat dan tanpa berfikir. Ianya berlaku aak lambat. Bila tamatnya tayangan tersebut, semua penonton berasak-asak keluar. Dalam keramaian itu, aku dapati hanya kami bertiga Melayu. Memang kami fokus semasa tayangan tadi. Sebab yang pertama, kami tak faham langsung dialog perbualan sepanjang filem ditayangkan, keduanya tiada sarikata (mungkin filem baru).

Bila sudah lama di pawagam, aku mengulangkaji semula filem tersebut dengan DVD. Kini, barulah aku faham dialog percakapan dan keseluruhan jalan ceritanya.

3 kritikan:

Ninie Ahmad said...

ahahaha yer sgt la camne eh nk ckp..tapi kenapa?ehehe alah tkper zaman teknologi nih nak2 ade broadand nih..download aje movie2 yg ader:)kamu juga yg mengajar aku kan? ehehehe...aku pernah sekali pegi tgk wayang...pernah dengar What happen in vegas? hah citer nih aku tgk kt bukit raja...mmg tergelak besor..berdekah2 entah tktau nk kategori aper...ehehehe

Xy said...

Rupanya ada lagi insan yang lebih teruk dari aku. Aku berkelebihan 1 cerita la kiranya ni.haha.

Ninie Ahmad said...

Oh tidak aku berkelebihan dr ko sgt2 banyak...aku hanya sekali pe panggung wayang tahun ini:) ehehehe