7 TIPS UNTUK SESEBUAH FILEM DAN DRAMA MELAYU

22 October 2008 oleh Xy

1. Membuat panggilan.

Seorang pelakon mendail nombor yang hendah dihubungi. Setelah mendail nombor, tidak sampai dua saat dia sudah berkata-Hello. Adegan ini memang wujud dalam drama tempatan Melayu sejak dahulu hingga kini. Dalam filem mungkin, jarang berlaku kerana tetelitian pengarah. Kalau ada pun, mungkin sudah terlepas pandang. Masih boleh dimaafkan.

2.Waktu kecemasan.

Pelakon akan menjawab panggilan telefon dengan riak wajah yang sedih, terkejut dan seangkatan dengannya sambil menyebut- Apa?

Adegan di dalam bilik bedah atau ICU, Seorang doktor yang merawat keluar dari bilik, pelakon utama dan watak sampingan dalam drama tersebut akan mula bertanya soalan yang agak klise (anda tentu tahu dialog mereka bukan). Bagaimana keadaan "beliau" doktor? Banyak dialog di sini sudah diulang-ulang sebanyak ratusan kali. Banyak lagi pendekatan boleh digunakan untuk menggambarkan situasi ini.

3. Penggunaan bahasa "ROJAK"

Dialog yang sering digunakan dalam perbualan biasanya bercampur baur dari inggeris ke melayu, kemudian melayu ke inggeris. Ayat yang biasa digunakan untuk mencantikkan dialog - Now, i tell u what (paling banyak digunakan).

4. Makan dan berbual

Makanan yang dihidangkan biasanya stik (steak) atau makanan mahal seperti di restoran dan hotel. Kadangkala pelakon bersembang sambil memotong stik sambil menguyah. Jika makanan lain, mereka akan berdialog sambil makan (nak tak nak). Topik perbincangan adalah tentang perniagaan, perhubungan, percintaaan dan sebagainya. Minuman jus oren (minuman paling digemari) dalam adegan seperti ini.

5. Perbualan dan lokasi pertemuan

Lokasi pertemuan yang paling digemari biasanya di lereng bukit yang berlatarbelakangkan Menara KL dan KLCC. Latar bangunan yang tersergam indah dengan simbahan cahaya lampu mungkin dapat mewujudkan satu situasi yang agak klasik dan romantik. Ianya umpama simboliknya Menara Eiffel, Paris dengan percintaan tetapi dalam acuan dan gaya Malaysia.

Tempat pertemuan mereka juga sudah berubah seiring dengan kemajuan yang dikecapi di Malaysia. Lokasinya diubah ke destinasi baru yang lebih menarik-Jambatan Putra, Putrajaya. Sehinggakan wujudnya aksi perlumbaan dan gelongsor tayar (drift) di jalan-jalan sekitar Putrajaya.

Walau bagaimanapun, lokasi berlatarkan pemandangan malam masih lagi menjadi pilihan para pengarah dan penerbit drama/filem. Mungkin tempat ini mempunyai nilai sentimental terhadap produksi mereka. Mungkin juga mudah bagi mereka untuk membuat pengambaran di sana (jika merujuk kepada pengangkutan, kos, jarak dan sebagainya).Pilihan di tangan anda.

6. Jeritan tanpa punca

Kebanyakkan filem seram tempatan memaparkan banyak adegan menjerit. Pengarah filem tersebut mungkin lupa bahawa sebenarnya penontonlah yang perlu menjerit ketakutan, bukannya pelakon. Mungkin dengan jeritan  memberi elemen kejutan dalam cerita.

7. Penamat cerita

Kebanyakan filem seram karya penerbit tempatan akan berakhir dengan mimpi semata-mata. Anda mungkin tak perlu lagi ke panggung wayang (jika ada filem seram baru) kerana kesudahannya sudah anda ketahui, hanya mimpi.

Pesanan

Dengan maklumat yang diterangkan di atas, kita dapat mengenalpasti identiti dan gaya pengarahan drama seseorang pengarah. Mungkin juga, satu aras penanda bagi hasil produksi mereka. Kita dapat mengenal, baik dari segi gaya persembahan, sinematografi, senarai pelakon, dan pengarah.

Dari fail Terdapat  

2 kritikan:

Ninie Ahmad said...

ohoh satu permerhatian yg sgt bagus...kalo nak dibanding kan dengan filem omputih pon samer tp bezanya dorg tidak berbahasa rojak:)...

Xy said...

mungkin tak berbahasa rojak. tp gaya slanga je.urban