Apa fungsi Bangla???

26 September 2008 oleh Xy


Aku makin hairan. Sekarang harga minyak naik, harga keperluan barang keperluan juga naik. Bila ditanya, alasannya kos semakin meningkat. Tapi, ada satu perkara yang aku hairan. Fungsi pembantu pam di stesen-stesen minyak. Sepatutnya bila semua kos meningkat, pengusaha stesen juga perlu memikirkan inisiatif lain untuk mengurangkan kos pentadbiran mereka. Apa gunanya khidmat layan diri yang diperkenalkan sejak beberapa tahun dulu. Yang aku nampak, penggunaan tenaga buruh luar di stesen minyak semakin meningkat.Itu aku pasti.

Apa fungsi mereka, aku pun tak berapa faham. Bangla-bangla yang bekerja di stesen selalunya hanya duduk di kerusi di sebelah pam. Bila pembonceng motosikal isi minyak, mereka memerhati sambil duduk bersila panggung di atas kerusi plastik. Bila kereta nak isi minyak, bangla ini akan "buat-buat sibuk". Tapi, bukan membantu untuk mengisi minyak, tapi hanya lapkan cermin. Rasanya tak ada fungsi sangat. Lebih baik tak payah. Menambahkan kos operasi.

Berfungsi atau tidak.Buang saja bangla itu!!!

Mungkin,

Kerja ini rasanya amat berat. Susah rasanya nak ditawarkan pada orang tempatan. Sebab ramai orang Malaysia memang suka dengan kerja-kerja yang mudah, yang cepat dapat duit, tak meletihkan. Itulah juga puncanya mereka menjadi malas. Mungkin perasaan malu membuatkan mereka sukar untuk mengisi kekosongan jawatan ini. Jadi, untuk mengisi jawatan yang sukar ini, kita memerlukan tenaga luar. Tak hairanlah jawatan ini terus dikuasai oleh pendatang asing. 

Peribahasa yang sesuai,

Umpama melukut di tepi gantang

Maksudnya,

Ada atau tiada tak memberi kesan

Dari fail Terdapat  

0 kritikan: